لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

طرز تهیه آجیل پلو خوشمزه مجلسی

آجیل پلو، در بعضی نقاط ایران شاید نام چندان شناخته‌ شده‌ای نباشد . اما برای آذری زبان‌ها، نشانه‌ای از فرهنگ پذیرایی تجملاتی و باشکوه است. در این مقاله قصد داریم طرز تهیه آجیل پلو را به شا عزیزان آموزش دهیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.(جهت خرید آجیل کلیک کنید)
انواع آجیل مصرفی در این غذا، کاملا سلیقه‌ای هستند. بنابراین می توانید از هر کدام از آجیل هایی که بیشتر مورد پسند شماست استفاده نمائید.


مواد لازم برای تهیه آجیل پلو عبارتند از:


خلال پسته و بادام: هر کدام ۱۰۰ گرم
پیاز متوسط: ۲ عدد
زعفران: نصف قاشق چایخوری
برگه زردآلو یا قیسی: ۴۰۰ گرم
مرغ بی‌استخوان: ۳۰۰ گرم یا در صورت تمایل به همین مقدار گوشت چرخ کرده
برنج: ۲۵۰ گرم
زرشک: به میزان دلخواه
نمک، فلفل و کره: به میزان لازم
این میزان مواد برای دو نفر در نظر گرفته شده است.

طرز تهیه آجیل پلو:


مرحله اول: ابتدا قیسی یا زردآلوی خشک را کاملا شسته و برای دو ساعت برگه‌های زردآلو را خیس می‌کنیم تا کاملا نرم شوند. اگر از قیسی استفاده می‌کنید نیازی به خیس کردن ندارد.

مرحله دوم: زرشک را با دقت شسته و کنار می گذاریم تا خشک شود.برنج را آبکش کرده و کنار می‌گذاریم.

مرحله سوم: مرغ را پس از تکه تکه کردن و شستن در یک ظرف مناسب، با مقداری پیاز خلالی و ادویه و مقداری از زعفران در کره تفت داده و درب ظرف را می‌بندیم تا کاملا بپزد.


نوع دیگری از آجیل پلو که جواهر پلو مجلسی نام دارد، با گوشت چرخ شده تهیه می‌شود. در این صورت توپک‌هایی از گوشت چرخ شده، کمی پیاز آب‌گرفته و نمک و ادویه تهیه کرده و در کره تفت می‌دهیم. در این روش گلوله‌های آماده گوشتی را به جای مرغ در کنار غذا سرو می‌کنند. ضمنا زمان پخت گوشت نسبت به مرغ قدری طولانی‌تر است.

در این فاصله در یک تابه جداگانه پیاز دوم را نگینی کرده و با برگه‌ها و کره تفت می‌دهیم. زرشک را هم با حرارت بسیار ملایم به مدت کوتاهی تفت داده و کنار می‌گذاریم.

پسته و بادام را به شکل یک دست خلال کرده، کمی خیسانده و در صورت تمایل با اندکی کره تفت می‌دهیم. اندازه خلال‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. اما معمولا از خلال‌های ظریف در میان پلو و قدری درشت‌تر برای تزئین آن استفاده می‌شود.


مرحله نهایی:


ابتدا قابلمه‌ای متناسب با حجم و میزان مواد مصرفی انتخاب و کف آن را با کمی روغن یا کره چرب می‌کنیم. سعی کنید در این مرحله روغن کمتری استفاده نمایید. چون بیشتر مواد اولیه با روغن تفت خورده و در حین پخت، آن را پس می‌دهند. روغن اضافه به ته قابلمه رفته و ته‌دیگ را کاملا چرب می‌کند.
انتخاب نوع ته دیگ، بسته به ذائقه و سلیقه افراد متفاوت است. طبق انتخاب آشپز از نان یا سیب زمینی به‌عنوان ته دیگ برای این پلو استفاده می‌شود. مواد را به این ترتیب و به شکل لایه لایه در قابلمه می‌ریزیم.
در اولین مرحله خلال‌ پسته و بادام، زرشک، برگه زرد آلو یا قیسی را با هم مخلوط کرده و کنار می‌گذاریم
ابتدا یک لایه برنج روی ته دیگ ریخته و روی آن لایه‌ای از مخلوط بالا اضافه می‌کنیم.
پس از آن باز هم برنج و پس از آن هم مخلوط مواد میانی و این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا مواد کاملا مصرف شوند.
در مرحله آخر هم درب قابلمه را با دمکش پوشانده و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا دم بکشد.
تکه‌های مرغ هم که کاملا پخته شده یا به سلیقه شما تفت خورده‌اند، به‌عنوان بخش مکمل در کنار این آجیل پلو، سرو می‌شوند.
تزئین آن، به‌دلیل وجود رنگ‌های زیبای زرشک، پسته و برگه‌ها، نیازی به ماده دیگری ندارد. می‌توان از تکه‌های درشت‌تر آجیل برای تکمیل تزئین آجیل پلو کمک گرفت.



کلام آخر


در این مقاله نحوه پخت آجیل پلو را برای شما عزیزان ارائه کردیم.امیدواریم که با مطالعه ی این مطلب اطلاعات مفیدی را به دست آورده و مورد استقبال شما کاربران گرامی واقع شده باشد.
خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه ی مقالات انتشار یافته از وبسایت آجیل و خشکبار عابدینی در اختیار ما قرار دهید تا با استفاده از آن ها، خدمات بهتر با کیفیت بالاتر عرصه نمائیم.


پیشنهاد میکنیم از مقاله بهترین روش تهیه و نگهداری از خشکبار دیدن کنید.



 

خرید آجیل

 





 

خرید خشکبار



تعداد نظرات : 0