لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با خواص و مضرات خشکبار

خشکبار به میوه هایی گفته می شود که با استفاده از دستگاه های پیشرفته خشک شده و مورد مصرف عموم مردم قرار گرفته شده است. جالب است بدانید خشکبار به دلیل اینکه از ترکیب میوه های فصلی متنوع می باشد ، طرفداران زیادی را به خود مجذوب نموده است؛ بدین معنا که تولید کنندگان خشکبار، میوه های هر فصلی را جمع آوری کرده و خشک می نمایند تا در فصول دیگر بتوان مورد مصرف قرار داد. در این مقاله قصد داریم به بررسی خواص و مضرات خشکبار بپردازیم.



مضرات خشکبار


بعد از خشک کردن میوه، آن را با استفاده از دی‌اکسید گوگرد بسته ‌بندی می‌کنند؛ این ماده نوعی آنتی‌اکسیدان مصنوعی و عامل ضد باکتری است. این ماده می‌تواند از تغییر رنگ میوه‌ی خشک پیشگیری و مدت زمان نگهداری‌اش را طولانی‌تر کند.
میوه‌های خشک نسبت به سایر خوراکی‌ها دارای دی‌اکسید گوگرد بیش‌تری هستند، و این میزان از این ماده موجود نگرانی بسیاری از آدم‌ها شده است.
درصد اندکی از آدم‌ها به دی‌اکسید گوگرد حساسیت (آلرژی) دارند، به خصوص افراد مبتلا به آسم. مصرف دی‌اکسید گوگرد برای این افراد می‌تواند باعث بروز سردرد، مشکلات تنفسی، و خارش پوست شود.بنابراین بهتر است از مصرف میوه‌های خشک حاوی دی‌اکسید گوگرد خودداری کنید؛ هرچند، این گونه میوه‌های خشک (عاری از دی‌اکسید گوگرد) غالبا به سختی یافت می‌شوند و گران‌تر هستند.
تنها ماده‌ی که عموما به میوه‌ی خشک اضافه می‌شود، قند است؛ معمولا قند را جهت بهبود طعم به این خوراکی‌ها اضافه می‌کنند. میوه‌ها دارای قند نسبتا بالایی هستند، بنابراین افزودن قند می‌تواند تاثیر آن‌ها را بر افزایش خطر بروز بیماری بیش‌تر کند. قند طبیعی موجود در میوه‌های خشک، در واقع به خودی خود جزء عوارض منفی آن به حساب نمی‌آید، ولی وقتی با قند اضافه‌ ترکیب می‌شود، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.

 خواص خشکبار


خشکبار یا خشکه‌بار یا میوه خشک به میوه‌های خشک شده و برخی مغز دانه‌ها گفته می‌شود. مغز دانه‌هایی مانند پسته، بادام، فندق، گردو خشک و میوه‌های خشک مانند کشمش، کشمش سبز، کشمش سبز تیزابی، برگه آلو بخارا، قیسی خشک، برگه هلو، برگه زردآلو ، برگه آلو، برگه آلوچه و برگه آلبالو، خرما، انجیر خشک. خشکبار جزو آجیل حساب نمی‌شود. در قدیم آن را میوه خشک می‌گفته‌اند.
بسیاری از عموم تصور می کنند، خشکبار تنها مواد خوراکی و تنقلاتی هستند که صرفا جهت سرگرمی استفاده می شوند و فایده آن چنانی برای بدن ندارند.(جهت خرید اینترنتی خشکبار کلیک کنید)
اما این گونه افراد از خواص خشکبار اطلاعی ندارند و نمی دانند که خشکبار سرشار از مواد پروتئینی و معدنی است. خشکبار به تکه های خشک شده برخی میوه ها مثل انگور، آلو، توت، زردآلو و مغز دانه ها گفته می شود. این میوه ها پس از خشک شدن و از دست دادن آب خود، میزان قند و برخی دیگر از خواص آنها افزایش می یابد.
توصیه می شود به جای خرید تنقلات صنعتی با مواد نگهدارنده و مضرات فراوان برای کودکان، خشکبار را جایگزین خوراکی های مضر و تنقلات کنید.



کلام آخر

در این مقاله درمورد مضرات و برخی مزایای خشکبار صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.
خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0