لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آجیل چاق کننده و لاغر کننده

آجیل لاغرکننده و آجیل چاق کننده مفهوم خاصی دارد. همان طور که هیچ مواد غذایی به تنهایی قادر نخواهد بود که شما را چاق کند ، بر عکس، هیچ مواد غذایی هم قادر نخواهد بود که شما را لاغر کند. پس همین ابتدای کار به شما بگوییم که همه چیز به میزان خوراک شما و سهمی که از یک آجیل برمی دارید بستگی دارد. در این مقاله در خصوص این موارد صحبت می کنیم، با ما همراه باشید.

در یک رژیم غذایی درست، مصرف آجیل به عنوان یک میان وعده ی سالم، می تواند آجیل لاغرکننده و در یک رژیم غذایی نادرست مصرف بیش از اندازه از آجیل، می تواند آجیل چاق کننده را به وجود آورد.



آیا آجیل چاق کننده است؟



شاید بهتر باشد که ابتدا یک تعریف خیلی خلاصه درباره ی آجیل برای شما داشته باشیم. آجیل به ترکیبی از تنقلات و مغزها و دانه ها گفته می شود که با یکدیگر مخلوط می شوند و معمولا برای اعیاد، شب های یلدا و مهمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. 

اگر علاقه مند به آجیل هستید، پسته، فندق، بادام زمینی، بادام درختی، بادام هندی، تخمه کدو، تخمه جابانی، دانه ی سویا و … همگی از اجزای اصلی آجیل محسوب می شوند. با این تفاسیر آجیل ها نمی توانند یک غذای خوب برای افراد باشند و معمولا به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می گیرند.

البته که اجزای تشکیل دهنده ی آجیل می توانند قابل تغییر باشند. یعنی آجیل ها هم ترکیب شیرین دارند و هم ترکیب شور. در ترکیبات آجیل شیرین معمولا برگه ی زردآلو، گردو، پسته ی بوداده شده ی بدن نمک، فندق بدون نمک ، میوه ی خشک و کشمش و مویز استفاده می شود ولی در آجیل شور، معمولا از انواع تخمه ها و پسته و بادام و فندق بوداده شده و نمکی استفاده می کنند.

حالا سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا این ترکیبات چاق کننده هستند؟ تمامی این مواردی که ذکر کردیم دارای چربی زیاد و کالری بالایی هستند. البته که چربی موجود در آجیل و مغزها تا حد خیلی زیادی سالم بوده و ضرری برای بدن ندارند.

کالری موجود در هر یک گرم از آجیل، از کالری موجود در یک گرم کربوهیدرات هم بیشتر است. اما چیزی که سبب می شود آجیل باعث چاقی شود، کالری آن نیست، بلکه میزان مصرف آن است. به طور کلی مصرف کالری بیش از اندازه به طور مداوم، می تواند به راحتی برای بدن اضافه وزن به وجود آورد. اما در حالت عادی معمولا آجیل باعث چاقی نخواهد شد و به عنوان یک میان وعده ی خیلی خوب قابل استفاده است.

جهت خرید آجیل کلیک کنید



آجیل های چاق کننده



در پاراگراف بالا به صراحت بیان کردیم که آجیل چاق کننده وجود ندارد و بلکه آجیل لاغر کننده هم می باشد. اما در بین تمامی مغزهایی که در کنار ترکیبات دیگر، آجیل را تشکیل می دهند، چند نمونه از آن ها دارای کالری بیشتری به نسبت سایر مغزها هستند و همین موضوع باعث می شود که به نسبت چاق کننده تر هم باشند.

یکی از پرطرفدارترین اجزای آجیل، فندق ها هستند. فندق ها باعث می شوند که پوست خوبی داشته باشید و از زوال مغز نیز جلوگیری می نمایند. وجود اسیدهای چرب اشباع نشده در فندق ها آنقدر خوب است که باعث می شود قلب شما در سلامت کامل به فعالیت خود ادامه دهد. فندق کالری بالایی دارد و مصرف آن باید محدود و به عنوان میان وعده باشد.

پسته هم ازجمله مغزهای پرکالری است که می تواند  باعث چاقی شود. این دانه ی خوشمزه، به سلامت معده، کبد، مغز و ذهن شما کمک زیادی می کند. اما به هر حال باید به اندازه و درست مصرف شود چرا که میزان زیاد آن باعث چاقی خواهد شد.

بادام زمینی، بادام درختی و بادام هندی همگی مغزهای خوشمزه ای هستند که سرشار از ویتامین و کالری بالا هستند، مصرف این موارد هم باید به اندازه باشد تا از اضافه وزن جلوگیری نماید.







آیا آجیل لاغرکننده است؟



در برخی از آزمایشات نشان داده شده است که افرادی که در رژیم غذایی خود از بادام استفاده می کنند به نسبت افرادی که نه تنها بادام بلکه هیچ یک از اجزای آجیل را مصرف نمی کنند، زودتر وزن از دست می دهند. فیبر موجود در دانه های آجیل از جذب چربی های زیاد جلوگیری می کند و همین موضوع باعث می شود که آجیل در برخی از موارد باعث کاهش وزن نیز بشود. 

مورد بعدی که می تواند نشان دهد که آجیل لاغرکننده است، این است که چربی های موجود در آجیل اشباع نشده هستند و این چربی ها دور شکم جمع نشده و برای بدن بسیار مفید هستند و همین موضوع می تواند نشان دهد که آجیل می تواند لاغرکننده باشد.

آجیل ها انرژی زا هستند و مصرف کمی از آن ها می تواند انرژی روز شما را تامین نماید. به همین دلیل با مصرف مقدار کمی آجیل، شما سیر خواهید شد و دیگر نیازی به مصرف مواد غذایی غیر ضروری نخواهید داشت.

دلیل اینکه آجیل ها باعث سیری شما می شود وجود چربی های اشباع نشده در آن هاست. چربی های اشباع نشده تولید هورمون‌های پپتید و یا کلک سیتوکین را در بدن افزایش می دهند و همین موضوع باعث می شود که شما احساس سیری داشته باشید و حس گرسنگی تان از بین برود.







کلام آخر:



در این مقاله درمورد آجیل های چاق کننده و لاغر کننده مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0