لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

معرفی پسته از نظر گیاه شناسی

از نظر گیاه شناسی پسته در ردیف میوه های شفت طبقه بندی می شود میوه های شفت متشکل از سه قسمت: لایه خارجی ، لایه میانی یا گوشتی و لایه درونی هستند که لایه درونی وظیفه پوشاندن هسته را بر عهده دارد.

تفاوت میوه های شفت در بخش خوراکی آنها است . در پسته و بادام ، هسته (مغز) به صورت خوراکی می‌باشد، در حالی که سایر میوه جات شفت (زرد آلو، هلو) ، هسته سخت دارند و قسمت میانی یا گوشتی آن ها بخش خوراکی میوه می‌باشد .


معرفی کوتاه درخت پسته 

درخت پسته دارای دو نوع نر و ماده است که برای تولید میوه پسته به وجود هر دو نوع نیاز است.و تشخیص درخت نر و ماده از یکدیگر به جز از روی گل آنها (آن هم در فصل بهار وبه هنگام گل دادن ) میسر نیست .

البته کارشناسان و باغداران باتجربه از روی اندازه درخت ، شکل برگها ،شکل جوانه ها و نحوه استقرار آنها بر روی شاخه ها ، درخت نر را از ماده به راحتی تشخیص می دهند.

 گلهای پسته فاقد گلبرگ و غده های شهد ساز بوده، بنا براین زنبور عسل را به خود جلب نمی‌کند و گرده گلها توسط باد پراکنده می‌شوند. 

درخت پسته جز درختان ریز برگ است، بدین معنا که در پاییز دچار برگریزان شده و زمستان را در خواب میگذراند.


ریشه زائی و عادت رشد درخت پسته

ریشه زائی درخت پسته به صورت محوری و عمودی است  وتا عمق بیش از دو متر داخل خاک فرو می رود. سیستم ریشه زائی عمقی درخت را قادر میسازد تا به اعماق خاک نفوذ کرده و از آب و مواد موجود در آن به خوبی تغذیه نماید، از این رو درختان پسته قابلیت سازش با دوره های طولانی خشکسالی را دارند. قدرت تولید ریشه فرعی در درخت پسته خیلی ضعیف است و اگر انتهای ریشه اصلی قطع شود ، درخت خشک شده و از بین می رود.

مرحله نونهالی درخت پسته طولانی است. تا قبل از ۵ سالگی ، درختان کمی میوه تولید می کنند و از ده تا دوازده سالگی باردهی کامل و اقتصادی درخت پسته آغاز می شود .

درخت پسته عادت به رشد عمومی دارد، به نحوی که رشد سریع جوانه انتهایی از رشد جوانه های جانبی در درختان مسن تر جلوگیری می کند.

این ویژگی ها بر نحوه تربیت نهال های جوان، هرس درختان بالغ و جوان سازی درختان مسن تاثیر زیادی دارد.

برای خرید خشکبار کلیک کنید




مشخصات گل های درخت پسته 


مشخصات کلی گل نر پسته

درخت نر در فرودرین ماه حدود ۵ تا ۷ روز زودتر از درخت ماده به گل می نشیند. غنچه های گل های نر در فصل زمستان و قبل از باز شدن نیز قابل تشخیص هستند و این غنچه ها از غنچه های گل های ماده بزرگ تر و قهوه ای تر هستند.

گل های درخت نر به صورت خوشه ای متراکم بوده و هر خوشه، توده ای از گل های متراکم می‌باشد. گل ها بدون گلبرگ و کاسبرگ حقیقی هستند و در هر گل ۵ پرچم بیضی شکل با میله ای کوتاه وجود دارد.


مشخصات گل ماده پسته

گل های ماده دارای یک تخم دان و یک تخمچه و کلاله منشعب هستند و همچنین دارای سه شاخه می‌باشند. برگ درخت پسته از ۵ تا ۷ برگچه تشکیل شده است. تلقیح گل های ماده به وسیله باد انجام می گیرد .


ساختمان گل ماده:

گلهاي ماده درگل آذين خوشه مرکب قرار دارند.

تعداد کاسبرگها 5 عدد است كه در قاعده بهم پیوسته هستند.

گلها بدون گلبرگ بوده و فاقد شهد مي‌باشند، بنابراين جذابيتي براي حشرات ندارند.

تخمدان فوقانی و يک خانه ای بوده و داراي خامه کوتاه و کلاله سه شاخه ای بزرگ(4 ميلي متر مربع مساحت) مي باشد.


ساختمان گل نر:

گلهاي نر نيز در گل آذين خوشه مرکب قرار دارند.

تعداد کاسبرگها 5 عدد است كه در قاعده بهم پبوسته هستند. گلها بدون گلبرگ بوده و 4 تا 5 پرچم دارند. گلهاي نر داراي ميله پرچم کوتاه هستند.

توليد دانه گرده در گلهاي نر بسيار زياد بوده دانه هاي گرده خيلي كوچك و سبك مي‌باشند.

قطر دانه گرده پسته 0/03 ميلي متر است كه با سرعت 2/5 سانتي متر بر ثانيه سقوط آزاد دارد.


زمان گلدهی:

تعيين زمان گلدهي در ارقام مختلف پسته از اهميت خاصي برخوردار است.

داشتن اطلاعات دقيق از زمان گلدهي در مناطق مختلف كمك مهمي در تعيين خسارات وارده به محصول باغات با توجه به آمار هواشناسي مي‌نمايد.

بطور مثال اگر بارندگي در روز خاصي از فروردين اتفاق افتاد، مصادف با گلدهي چه ارقامي بوده است و خسارت در چه ارقامي بيشتر ديده خواهد شد.


کلام آخر:

در مقاله فوق به بررسی گیاه پسته پرداختیم. امیدواریم که  مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

 از شما سروران گرامی خواهشمندیم که نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره گرفتن از آنها بتوانیم خدمات بیشتر و ارزشمندتری را در اختیارتان قرار دهیم.

تعداد نظرات : 0