لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

با کیفیت ترین آجیل در ایران برای کدام شهرهاست؟

آجیل یکی از اصلی‌ترین انواع خوراکی‌ها است که کم و بیش در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. با توجه به مصرف بالای آجیل، شما باید با کیفیت‌ترین محصول را تهیه کنید. یعنی چه شما به فکر آجیل شب یلدا و نوروز باشید یا چه بخواهید که در طول روز یک میان وعده مناسب میل کنید، باید آجیل خوشمزه و مرغوب بخرید تا شما و مهمانان‌تان را راضی نگه دارد. از آنجایی که آجیل‌فروشی‌ها زیادی وجود دارند، شاید خرید آجیل با کیفیت کمی سخت به نظر برسد.

در این مطلب به بررسی اینکه آجیل مرغوب را چطور تشخیص دهید و باکیفیت ترین آجیل ایران به کدام شهرها اختصاص دارد.


تاریخچه آجیل در ایران

قبل از آنکه بخواهیم به بررسی آجیل های با کیفیت در ایران بپردازیم، خوب است کمی درباره تاریخچه آجیل در کشور صحبت کنیم. 

در فرهنگ باستانی ایران، آجیل جایگاه با ارزشی داشته و در اکثر مراسم ایران قدیم حضور پر رنگی داشته است. باید گفت که از زمان قدیم، آجیل به یکی از نمادهای فرهنگی و اصیل ایران تبدیل شده است و امروزه در اکثر مراسم و اعیاد استفاده می‌شود.

تاریخچه آجیل در ایران به زمان زرتشتیان می‌رسد. در آن زمان آجیل در جشن‌هایی مثل جشن مهرگان، جشن سده، و … استفاده می‌شده است.

برخی از  ایرانیان در گذشته آجیل را در مغازه ‌های پر زرق و برق می‌فروختند تا توجه رهگذران را به خود جلب کنند. در قدیم آجیل فروشی‌ها قفسه یا شیشه نداشتند، آجیل و تخمه را در ظروف قابل رویت نگه می‌داشتند و میوه خشک را به نخ آویزان می‌کردند.

در ایران قدیم، آجیل و خشکبار به صورت سنتی و محدود تهیه می‌شد. اما با گذشت زمان و بهره‌مندی از تکنولوژی روز و پیشرفته و با بسته بندی عالی، آجیل به صورت انبوه تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفت. سرانجام، صنعت آجیل و خشکبار در ایران شکل گرفت و با افتخار باید گفت که ایران در سال‌های متوالی توانسته جزو مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان آجیل در جهان باشد.


آجیل چه شهرهایی در ایران معروف هستند؟

در ایران باغ‌های آجیل زیادی وجود دارند که برخی از آنها به دلیل قرارگیری در مناطقی با آب و هوای بهتر، آجیل با کیفیت‌تری را تولید می‌کنند. در واقع کمتر شهری در ایران وجود دارد که آجیل فروشی نداشته باشد و نشود از آنجا آجیل باکیفیت خرید، اما شهرهایی هستند که آجیل معروف‌تری دارند. در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:


1. فاروج، پایتخت آجیل ایران

شهرستان فاروج در استان خراسان شمالی، یکی از مراکز آجیل ایران است و آن را به عنوان پایتخت خشکبار کشور نیز می‌شناسند. آجیل فاروج از گذشته باکیفیت بوده و روز به روز بر اعتبار آن اضافه شده است. در این شهر از ابتدا تا انتهای خیابان اصلی، انواع فروشگاه‌های آجیل‌ وجود دارند.

سال‌های پیش در فاروج تخمه را شور نمی‌کردند، بلکه آن را به صورت خال نمک می‌فروختند. در این روش بعد از تفت دادن آجیل، با جارو سیخی روی آن نمک می‌پاشیدند. فاروجی‌ها از آب لیمو، گلپر و کمی رنگ خوراکی برای طعم دادن به تخمه استفاده می‌کردند. کم‌کم تجارت آجیل در این شهر رونق گرفت و محصولاتی مانند گردو، بادام و کشمش در این منطقه تولید شدند و جایگاه خاصی در بازار پیدا کردند.


2. تبریز دارای با کیفیت ترین آجیل ایران

بدون شک، آجیل تبریز بهترین آجیل ایران است. وقتی صحبت از آجیل می‌شود، نمی‌توان از طعم بی‌نظیر پسته، بادام، فندق و سایر آجیل تبریز چشم‌پوشی کرد. آجیل یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های تبریز است که در بین خود مردم این شهر نیز طرفداران زیادی دارد. به طوری که در شب یلدا آجیل را با هدایای دیگر به خانه عروس می‌فرستند و در جشن‌های مذهبی حتما از آن استفاده می‌کنند. تولید آجیل در تبریز آنقدری زیاد است که به کشورهای دیگر از جمله پاکستان، هند، اروپا و ترکیه صادر می‌شود.


3. اصفهان، یکی از مهمترین مراکز آجیل ایران

آجیل اصفهان کیفیت و طعمی ماندگار دارد. عده‌ای برای خرید سوغات در این شهر ابتدا به سراغ آجیل می‌روند، زیرا اصفهان یکی از معتبرترین مراکز آجیل و خشکبار در کشور است. فروشگاه‌های اصفهان، آجیل با کیفیت را با استفاده از مواد اولیه مرغوب و با استفاده از ماشین آلات مجهز تهیه کرده و در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. شما می‌توانید در سفر خود به اصفهان، آجیل را به عنوان سوغات خریداری کنید.


4. رفسنجان، شهر بهترین پسته ایران

در حال حاضر حدود 50 درصد تولید پسته جهان در شهرستان رفسنجان انجام می‌شود و به طور کلی ایران 60 درصد صادرات جهانی پسته را به خود اختصاص داده است. این میزان از صادرات، سالانه درآمدی حدود 500 میلیون دلار را به ارمغان می‌آرود. مردم این شهرستان با تلاش زیاد توانسته‌اند 120 هزار هکتار باغ پسته را برپا کنند و محصولی باکیفیت را به سراسر ایران و جهان ارائه دهند.

از معروف ترین انواع پسته رفسنجان می‌توان به پسته احمدآقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی اشاره کرد که همگی به خارج از کشور صادر می‌شوند. پسته رفسنجان به دلیل شکل زیبا، مغزهای درشت و بسیار خوش طعم، جز پسته‌های لوکس در مجالس و مهمانی‌ها به شمار می‌روند. در ضمن، پسته های رفسنجان به دلیل کیفیت بالا و کالری کم، یکی از بهترین آجیل ها برای کاهش وزن محسوب می‌شوند.


5. چهارمحال و بختیاری، قطب تولید بادام در ایران

استان چهارمحال و بختیاری منطقه‌ای سردسیر در رشته کوه زاگرس است که به دلیل داشتن آب و هوای خاص و آب کافی، منطقه‌ای مناسب در حوزه کشاورزی محسوب می‌شود. در حال حاضر این استان در تولید چندین محصول باغی که مهمترین آنها بادام، گردو و هلو هستند، موفق به کسب مقام برتر کشور شده است.

در بسیاری از نقاط این استان، درختان بادام زیادی پرورش داده می‌شوند. زیرا این مناطق شرایط مقاومت خوب و بازده بالایی دارند. بادام تولیدی چهارمحال و بختیاری به دلیل کیفیت بالا، وارد بازارهای جهانی زیادی شده است. منطقه سامان، یکی از مهمترین مناطق این استان است که با داشتن خاک حاصلخیز و آب، باغ‌های بادام زیادی در آن پرورش یافته‌اند. بادام تولید شده در این استان، شامل بادام ربیع، بادام سفید، بادام سنگی و … می‌شود و جزو بهترین آجیل ها برای بدنسازی نیز به حساب می‌آید.  


6.  خوی، مرغوب ترین تخمه آفتابگردان ایران

تخمه آفتابگردان را نه تنها می‌توانید به عنوان تنقلات مصرف کنید بلکه برای تزئین آجیل شب یلدا، دسر، سالاد و … نیز مصرف می‌شود. از این‌رو استفاده‌های فراوانی دارد. شهر خوی در آذربایجان غربی واقع شده و تخمه آفتابگردان مرغوبی در این شهر تولید می‌شود. بسیاری از ساکنان این شهرستان برای امرار معاش خود به کشت تخمه مشغول هستند. در نیمی از زمین‌های کشاورزی شهرستان خوی، تخمه کشت می‌شود و سالانه 31 تن تخمه تولید می‌کنند. تخمه آفتابگردان این شهر مرغوب است و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

برای خرید آجیل کلیک کنید


کلام آخر:

در این مقاله درمورد شهرهای تولید کننده آجیل در ایران مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0