لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

6 خاصیت بی نظیر نخودچی که از آن غافل هستید..

نخودچی یکی از پر خاصیت ترین نوع خشکبار محسوب میشود.نخودچی به‌علت تراکم بالای مواد مغذی و تأمین بسیاری از ویتامین‌های موردنیاز بدن ، همانند دیگر خشکبارها مصرف آن معمولاً برای بهبود سلامت بدن توصیه می‌شود. نخودچی سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و انواع دیگری از ترکیبات مفید از قبیل پروتئین گیاهی، فیبر غذایی، مواد معدنی مانند مس، روی و منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد، ترکیب دانه‌ی نخودچی تقریباً ۲۱ درصد پروتئین، ۴۶ درصد چربی و ۲۵ درصد کربوهیدرات است (بخشی از آن فیبر غیرقابل‌هضم است) که آن را ازلحاظ غذایی به گزینه‌ای سیرکننده و مملو از پروتئین و چربی تبدیل می‌کند.(جهت خرید خشکبار عابدینی کلیک کنید)


1- خواص نخود برای کاهش خطر ابتلا به دیابت

نخودچی سرشار از انواعی از اسیدهای چرب است که نرخ آزادسازی قند در خون را آهسته می‌کنند. اسید آناکاردیک موجود در نخودچی در تحریک انتقال و کنترل قند در خون مؤثر است. نخودچی با کاهش التهاب در بدن می‌توان مقاومت به انسولین کاهش داده و با تشکیل بیماری دیابت مقابله کند.

مصرف نخودچی می‌تواند عوارض ناشی از دیابت مانند فشار خون سرخرگی، چاقی و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

(پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با خشکبار مفید  برای بیماران دیابتی دیدن کنید)

در ادامه به برخی از خواص نخود برای بیماران دیابتی اشاره شده است:

  1. کاهش سطح قند خون:

    نخود حاوی فیبر بالایی است که باعث می‌شود جذب قند در بدن کند شود و سطح قند خون را کاهش دهد. این خاصیت می‌تواند برای بیماران دیابتی بسیار مفید باشد.

  2. کنترل قند خون:

    نخود یک منبع پروتئین و کربوهیدرات پایین است که باعث می‌شود قند خون به طور پایدارتری در بدن کنترل شود. همچنین، نخود حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که می‌تواند باعث کاهش سطح قند خون شود.

  3. کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی:

    مصرف نخود می‌تواند باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی در بیماران دیابتی شود. این محصول حاوی فیبر بالایی است که باعث کاهش کلسترول خون و سطح تری‌گلیسرید می‌شود.

  4. کاهش خطر بروز عفونت‌ها:

    بیماران دیابتی به علت کاهش سیستم ایمنی بدن، به خطر بیشتری برای بروز عفونت‌ها از جمله عفونت‌های ادراری و تنفسی هستند. مصرف نخود به دلیل حاوی روی، روی مسئول بخشی از سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند خطر بروز عفونت‌ها را کاهش دهد.

  5. کاهش خطر بروز علائم اختلالات عصبی:

    بیماران دیابتی به علت بالا بودن سطح قند خون، به خطر بیشتری برای بروز اختلالات عصبی مانند مشکلات حافظه، افسردگی و اضطراب هستند. مصرف نخود به دلیل حاوی اسید فولیک، می‌تواند خطر بروز این اختلالات را کاهش دهد.

بنابراین، مصرف نخود برای بیماران دیابتی بسیار مفید است و می‌تواند به عنوان یکی از اجزای مهم رژیم غذایی آنها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، قبل از مصرف هر گونه محصول غذایی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.


2- خواص نخودچی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی


در پژوهش‌های اخیر مشخص شده است که نخودچی به ‌علت دارا بودن اسیدهای چرب سالم، پروتئین‌های گیاهی، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارای قابلیت آنتی اکسیدان هستند می‌تواند در مقابله با بیماری‌های قلبی بسیار مفید باشد.
مصرف مداوم نخودچی می‌تواند با برطرف کردن بسیاری از عوامل بیماری قلبی مانند کلسترول و فشار خون بالا و چاقی از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.
ترکیبات فیتواسترول موجود در نخودچی با تقویت غشای خارجی سلول‌ها جذب کلسترول را کاهش داده و از تشکیل پلاک در عروق قلب جلوگیری می‌کنند. نخودچی با کاهش تری گلیسیرید و التهاب در بدن نیز به کاهش احتمال بروز بیماری قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی کمک می‌کند.


3- خواص نخود چی برای مقابله با تشکیل سنگ کیسه صفرا


سنگ کیسه صفرا از طریق سخت شدن کلسترول موجود در صفرا تشکیل می‌شود. معمولاً کبد آنقدر کلسترول ترشح نمی‌کند تا با سخت شدن منجر به تشکیل سنگ کیسه صفرا شود ولی اگر کبد در وضعیت سلامتی مناسبی نباشد و میزان کلسترول در بدن بالا باشد، با چسبیدن کلسترول به مواد دیگر مانند کلسیم، در کیسه صفرا سنگ تشکیل می‌شود. خاصیت کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب در نخودچی می‌تواند از بروز چنین عارضه‌ای جلوگیری کند.


4- خواص نخودچی برای کمک به کاهش وزن و پایین نگه داشتن آن


با وجود آنکه نخودچی عضوی از محصولات کم‌کالری به‌شمار نمی‌رود ولی به‌علت وفور مواد معدنی و اسیدهای چرب موردنیاز برای کاهش وزن در آن، گزینه مناسبی برای افزودن به رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن محسوب می‌شود.
به‌علت وجود پروتین، فیبر، چربی و کربوهیدرات‌های دیگر در نخودچی، مصرف آن باعث ایجاد سیری می‌شود که در کاهش وزن نقش کلیدی دارد. ترکیب آمینو اسیدها و چربی موجود در نخودچی، عامل اصلی ایجاد حس سیری پس از مصرف آن است. این آمینو اسیدها همچنین می‌تواند انعطاف عروق را بالا برده و گردش خون را بهبود بخشد.


5- خواص نخود چی برای کمک به جلوگیری از سرطان‌های پروستات، کبد و روده بزرگ


مصرف روزانه مغزهایی مانند نخودچی منجر به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها به‌ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مانند سرطان کبد و روده بزرگ می‌شود.


6- خواص نخودچی برای تقویت عملکرد مغز


قسمت عمده مغز از چربی تشکیل شده و برای عملکرد صحیح خود نیازمند اسیدهای چرب سالم است. نخودچی منبع مناسبی از این نوع اسیدهای چرب است و مواد معدنی دیگر موجود در آن مانند روی، آهن و مس در عملکرد کل دستگاه عصبی نقش مثبت دارند. کمبود برخی از اسیدهای چرب منجر به بروز بیماری‌های ذهنی مانند بیش‌فعالی، اضطراب، افسردگی، نقص در یادگیری و زوال عقل می‌شوند.



کلام آخر:


در مقاله فوق به بررسی خواص نخودچی برای سلامت بدن پرداختیم.امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.
از شما سروران گرامی خواهشمندیم که نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره گرفتن از آنها بتوانیم خدمات بیشتر و ارزشمندتری را در اختیارتان قرار دهیم.



 

خرید آجیل

 





 

خرید خشکبار



تعداد نظرات : 0