لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

همه چیز در مورد آجیل شب یلدا (از ترکیبات و خواص تا آجیل شب یلدا)

شب یلدا یکی از شب‌های به یادماندنی برای هر ایرانی است، که در این شب افراد دورهم جمع می‌شوند و از خاطرات گذشته یادی می‌کنند.

همچنین در این شب خوراکی‌های متنوعی صرف می شود که باعث ایجاد جذابیت دوچندان این شب می شود. آجیل یلدا یکی از خوراکی‌های معروف در این شب است.

این رسم از دیرباز در ایران وجود داشته و نسل به نسل در بین مردم رواج یافته است. در قدیم این رسم مختص کشاورزان و دهقانان بود، که در پایان برداشت محصول جشن می‌گرفتند و به استراحت می‌پرداختند. در این شب میوه خشک و آجیل‌ که در طول سال جمع آوری کرده بودند، دور هم مصرف می‌کردند.

عادات مردم ایران در شب یلدا

شب یلدا را با نام دیگر شب چله نیز می‌شناسند که به عنوان یکی از جشن‌های کهن ایرانیان است. شب یلدا بلندترین شب سال است که اغلب ایرانیان آن شب را جشن می‌گیرند و در جمع‌های خانوادگی شرکت می‌کنند. این شب، شب ابتدایی فصل زمستان است و میوه‌های زمستانی مانند هندوانه و انار و… جزو میوه‌هایی هستند که در این شب استفاده می‌شوند.

یکی از رسومات شب چله، این است که تمام فامیل در خانه بزرگ فامیل جمع می‌شوند و یک شب نشینی به یادماندنی را در کنار هم رقم می‌زنند. از آئین این شب خوردن آجیل یلدا و میوه‌های زمستانی همچون هندوانه، انار، پرتقال و… است. هر کدام از تنقلات نماد خاصی برای این شب محسوب می‌شوند.

فال حافظ از زمان‌های گذشته تا به امروز در جشن‌های مختلف ایرانیان وجود داشته است. شب یلدا نیز از این قاعده مستثنی نیست و بزرگان فامیل این شب را با فال حافظ شروع می‌کنند.

در برخی از جمع‌ها نیز شاهنامه خوانی در کنار دیوان حافظ رواج دارد. شب یلدا بهترین زمان برای تعریف داستان‌ و مرور خاطرات است، هدف شب چله جمع کردند افراد فامیل به دور هم و ساختن خاطرات جدید و به یادماندنی است.

آجیل یلدا چیست؟

آجیل یلدا تفاوت چندانی با آجیل شب عید و یا روزهای دیگر ندارد. تنها تفاوت آجیل یلدا این است که تنها از خشکبار شور استفاده نمی‌کنند، بلکه از تنقلات شیرین مثل برگ زردآلو، توت خشک، کشمش و…  نیز استفاده می‌کنند. 

در کنار این خشکبار از مغزهای دیگری همچون پسته، فندق، گردو نیز استفاده می‌شود.

آجیل یلدا یکی از اعضای جدانشدنی این شب است. ایرانیان قدیم اعتقاد داشتند آجیل شب چله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این شب است، که بدون آن شب یلدا معنایی ندارد.

 تمام این سنت‌ها برای این است که افراد یک خانواده در کنار هم جمع شوند و شبی عالی در کنار هم داشته باشند. 

خواص آجیل یلدا

به طور کلی استفاده از آجیل‌ها در هر مراسمی عنصر جدا نشدنی است و باید بدانید مصرف آن برای سلامتی هر فردی لازم و ضروری است. وجود فیبر بالا در آجیل‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌ها نظیر یبوست، چاقی مفید است. همچنین مصرف آنها باعث جلوگیری از سرطان‌هایی نظیر، سرطان معده و روده می‌شود. 

هر کدام از این آجیل‌ها دارای ویتامین‌هایی نیز E و A و B، روی، منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم و پروتئین است. وجود هر کدام از آنها برای بدن لازم و ضروری است، در نتیجه بهتر است حتی در برنامه روزانه خود آجیل‌ها را جای دهید. آجیل‌ها دارای خواص زیادی از جمله جلوگیری از چروک پوست، درمان افسردگی، جلوگیری از ریزش مو، رفع خستگی، حفظ سلامت استخوان‌ها، افزایش قدرت بینایی و درمان گرفتگی عضلات است.

در زمان مصرف آجیل باید به این نکته توجه داشته باشید که آجیل ها دارای کالری بالایی می‌باشند، در نتیجه افرادی که به دنبال لاغری هستند باید در مقدار مصرف آن دقت بیشتری داشته باشند.

آجیل یلدا شامل چیست؟

آجیل یلدا به جز مواردی که گفتیم شامل چند ترکیب مهم دیگری است که در روزهای عید و جشن‌های مختلف نیز از آن استفاده می‌شود.

پسته

پسته یکی از گران‌ترین مغزهایی است که می‌توانید در میان آجیل شب یلدا پیدا کنید. پسته دارای ویتامین‌های خانواده B، منیزیم و مس است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است، همچنین مصرف آن بدن را در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند. 

فندق

فندق نیز همانند پسته دارای ویتامین‌ها B1، B6 و B2 است. وجود این ویتامین‌ها برای کودکان در حال رشد بسیار مفید است، در نتیجه مصرف آن برای کودکان توصیه شده است. همچنین مصرف آن باعث خون رسانی هر چه بهتر به مغز و سایر اندام بدن می‌شود. 

بادام

بادام یکی از آجیل‌های مهم شب یلدا است که سرشار از فیبر، مس، چربی‌های غیر اشباع، پروتئین گیاهی و منیزیم می‌باشد. با مصرف بادام می‌توانید به سوخت ساز بدنتان کمک کنید، زیرا ویتامین‌های موجود در آن دارای کربوهیدرات فراوانی است و به عنوان یکی از منابع انرژی مغز شناخته می‌شود. 

گردو

گردو یکی از آجیل‌های مفید و اصلی شب چله می‌باشد که سرشار از امگا ۳ می‌باشد. با مصرف آن می‌توانید به کارکرد مغزتان کمک به سزایی کنید. همچنین مصرف آن به کودکان توصیه شده است، زیرا کودکان در حال رشد به امگا ۳ نیاز فراوانی دارند. گردو نیز همانند فندق دارای ویتامین‌ها B1 و B6 و B5 می‌باشد. همچنین منبع غنی از ویتامین‌ها، پروتئین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد.

توت خشک

از توت خشک می‌توانید به عنوان یک مکمل غذایی کامل استفاده کنید، زیرا سرشار از ویتامین‌ها، آب، ریز مغذی‌ها و کاروتنوئید می‌باشد. تمام این موارد باعث افزایش حجم خون در بدن می‌شود. همچنین این خشکبار دارای پروتئین و آهن فراوانی می‌باشد که به خانم‌ها برای درمان کم خونی توصیه می‌شود. 

کشمش

کشمش همان انگور خشک ‌شده در فصل تابستان است. کشمش منبع غنی از ویتامین‌های گروه B، آهن، کلسیم و پتاسیم است. همچنین آنتی اکسیدان موجود در کشمش از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. همانطور که می دانید کشمش خشک شده انگور می‌باشد که با شرایط خاصی به صورت خشک شده در آمده است. 

روش های تزئین آجیل شب یلدا

یکی از راه‌های ساده برای این کار استفاده از تکه‌های مقوا است. در این روش با استفاده از تکه های مقوا یا طلق یک طرح سه بعدی ساخته به طوری که در هر قسمت بتوان یک رنگ آجیل را گنجاند. پس از اتمام کار و قرار گرفتن تمامی آجیل ها در محل‌های مخصوص خود، طرحی رنگی و شکیل خواهید داشت. 

کلام آخر:

در این مقاله در مورد آجیل شب یلدا صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را به شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0