لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

میزان مصرف آجیل در رژیم لاغری

آجیل نوعی از خشکبار است که از ترکیب انواع مغزها، دانه‌ها و میوه‌های خشک به دست می‌آید. مصرف آجیل با فرهنگ ایرانیان ارتباط ناگسستنی داشته و از گذشته‌های دور در مراسم‌ها و آیین‌های باستانی نظیر عید نوروز و شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

این مواد غذایی شگفت‌انگیز سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین، فیبر، مواد معدنی و چربی‌های مفید هستند که علاوه بر تأمین سلامتی، به سوخت ‌و ساز بدن کمک کرده و باعث هضم چربی‌ها می‌شوند. همچنین آجیل، به‌عنوان یک میان وعده، جلوی اشتهای کاذب را گرفته و از پرخوری جلوگیری می‌کند، بنابراین مصرف آجیل برای لاغری تأثیر داشته و همواره در یک رژیم لاغری اصولی و صحیح، مصرف آجیل توصیه می‌گردد. 

آیا می دانید که چه موقع آجیل بخوریم تا چاق شویم؟ یا چه موقع آجیل بخوریم تا چاق نشویم؟ ایا می دانید که میزان مصرف آجیل در رژیم لاغری چقدر است؟



مصرف آجیل برای لاغری



درگذشته این تصور وجود داشت که مغزی جات آجیل یک ماده غذایی پرچرب با کالری بالا هستند و گزینه مناسبی برای افرادی که می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند نیست، اما این تصور اشتباه است. بر اساس مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای که انجام‌شده، محققان دریافتند که افرادی که بیشتر آجیل مصرف می‌کنند در مقایسه با آن‌هایی که اصلا آجیل نمی‌خورند، کمتر دچار اضافه ‌وزن می‌شوند و به‌طور کلی 5 درصد کمتر از دیگران در معرض چاقی قرار می‌گیرند.

کارشناسان تغذیه معتقدند آجیل‌ها سرشار از دو ترکیب فیبر و پروتئین هستند که این دو ماده غذایی، مصرف آجیل برای لاغری کلید اصلی محسوب می‌شوند. پس اگر می‌خواهید از شر اضافه‌وزن و چربی‌های شکمتان خلاص شوید، آجیل ازجمله: گردو، بادام‌زمینی، پسته و دیگر انواع آجیل را مصرف کنید. مصرف آجیل برای لاغری شکم توصیه شده است.





آجیل موجب کاهش وزن سریع می‌شود



طبق تحقیقات به‌دست‌آمده، افرادی که هرروز بادام مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که از این ماده غذایی مصرف نمی‌کنند، 62 درصد از وزن و 56 درصد از چربی اضافه خود را بیشتر از دست می‌دهند و این خاصیت به دلیل وجود فیبر درون مغزها است که مانع از جذب چربی‌های مضر به بدن می‌شوند. 

همچنین آجیل‌ها دارای مقادیر زیادی آلفالینولئیک هستند که این ماده به سوخت‌وساز چربی‌ها سرعت می‌بخشد، بنابراین سعی کنید روزانه 35 گرم بادام بوداده یا خام مصرف کنید.



آجیل باعث کوچک شدن شکم می‌شود



انواع آجیل باوجود چربی‌های اشباع‌ نشده در خود می‌توانند از تجمع چربی‌های زائد در شکم پیشگیری کنند و تاثیر مصرف آجیل برای لاغری شکم بسیار بالاست.



آجیل موجب افزایش انرژی می‌شود



گردو، بادام و بادام‌زمینی سرشار از چربی‌های انرژی‌زا، فیبر و پروتئین هستند و مصرف روزانه آن‌ها سبب افزایش انرژی در بدن می‌شود، بنابراین همیشه مقداری از آن‌ها را همراه خود داشته باشید.



آجیل باعث تقویت قلب می‌شود



مصرف حدود 30 گرم آجیل در روز می‌تواند تا 39 درصد احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. همچنین این مواد مغذی احتمال ابتلا به سرطان را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.



آجیل سبب تقویت مو و شفافیت پوست می‌شود



انواع آجیل به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین E باعث شادابی و جوانی پوست و مو می‌شوند. جالب است بدانید ویتامین E علاوه بر خواص بی‌شماری که برای پوست دارد، ضد موخوره و تقویت‌کننده مو نیز هست.





آجیل چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟



بر اساس تحقیقاتی که در اروپا انجام‌شده است، آجیل‌هایی شامل بادام‌زمینی، بادام، گردو، پسته و فندق بی‌نهایت سیرکننده هستند و معده را برای مدت طولانی پر نگه می‌دارند، درنتیجه از پرخوری و اشتهای کاذب پیشگیری می‌کنند.

پژوهشگران باور دارند با توجه به اینکه مغزی جات آجیل کالری و چربی ‌دارند، باعث می‌شوند فورا سراغ میان وعده‌ها نروید.

 خوردن میان وعده‌های کمتر و اجتناب از خوردن هله‌هوله، می‌تواند موجب دریافت کالری کمتر در طول روز شده و به ‌مرورزمان از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. 

اگر در وعده‌های اصلی‌تان مصرف آجیل را بگنجانید، در طول روز کمتر به سمت میان وعده‌های پرکالری و مضر می‌روید.

اگر دوست دارید مغزها و آجیل را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید، می‌توانید به‌جای چیپس، پفک و شکلات و…، یک ‌مشت آجیل بخورید.

تحقیقات نشان داده افرادی که برای میان وعده بادام‌ زمینی می‌خورند، کالری مصرفی‌شان در طول روز کمتر بوده و تائید کرده‌اند که همین کار ساده، کمک می‌کند اشتهای کاذبشان را مهار کنند.

(برای خرید خشکبار اینجا کلیک کنید)



چگونه از آجیل در رژیم غذایی استفاده کنیم؟



کارشناسان تغذیه عقیده دارند مقدار بهینه آجیل که باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد حدود 20 گرم در روز است که تقریباً معادل یک ‌مشت است. شما می‌توانید از انواع آجیل در تهیه سالادها، ساندویچ‌ها و اسموتی ها استفاده کنید.

به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌کرده از مغزهای برشته استفاده کنید و مطمئن باشید هم خوشمزه‌تر و مطبوع‌تر است و هم مغذی و سیرکننده تر.

یک‌ مشت آجیل برشته روی سالادتان بریزید و ببینید چه طعم جدید و جالبی پیدا می‌کند. همچنین برای صبحانه به‌جای اینکه روی نان تست خامه و کره بمالید، از کره بادام‌زمینی استفاده کنید.

کلام آخر:

در این مقاله درمورد میزان مصرف آجیل در رژیم لاغری مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0