لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آجیل برزیلی و خواص آن

آجیل برزیلی، آجیل درختی بومی جنگل های بارانی آمازون در برزیل، بولیوی و پرو است. از بافت صاف و کره ای آن و عطر و طعم آجیلی آن معمولاً به صورت خام یا سفید استفاده می شود.

این آجیل ها دارای انبوه انرژی، بسیار مغذی و یکی از غنی ترین منابع غذایی ماده معدنی سلنیوم هستند.

خوردن آجیل برزیلی ممکن است به چندین روش برای سلامتی شما مفید باشد، از جمله تنظیم غده تیروئید، کاهش التهاب و حمایت از قلب، مغز و سیستم ایمنی بدن.

در اینجا 7 مزیت آجیل برزیلی برای سلامتی و تغذیه را بررسی خواهیم کرد.

1. مملو از مواد مغذی

آجیل برزیلی بسیار مغذی و دارای انبوه انرژی است.

یک وعده آجیل برزیلی 1 اونسی (28 گرمی) حاوی مواد مغذی زیر است:

• کالری: 187

• پروتئین: 4.1 گرم

• چربی: 19 گرم

• کربوهیدرات: 3.3 گرم

• فیبر: 2.1 گرم

• سلنیوم: 988٪ میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)

• مس: 55٪ از RDI

• منیزیم: 33٪

• فسفر: 30٪ از RDI

• منگنز: 17٪ از RDI

• روی: 10.5٪ از RDI

• تیامین: 16٪ از RDI

• ویتامین E: 11٪ از RDI

آجیل های برزیلی سرشار از سلنیوم هستند، علاوه بر این، غلظت منیزیم، مس و روی آنها بیشتر از سایر مغزها است، اگرچه مقدار دقیق این مواد مغذی بسته به آب و هوا و خاک متفاوت است.

آجیل برزیلی منبع بسیار خوبی از چربی های سالم است. در حقیقت ، 36٪ از چربی های مغزهای برزیل نوعی چربی است که برای سلامت قلب مفید است.

2. غنی از سلنیوم

آجیل برزیلی منبع غنی سلنیوم است. در واقع ، این نوع آجیل بیش از هر ماده مغذی دیگری با میانگین 96 میکروگرم در هر آجیل، حاوی این ماده معدنی هستند. با این حال، در بعضی از آنها این میزان به اندازه 400 میکروگرم در هر آجیل نیز می رسد.

 میزان مورد نیاز سلنیوم برای بزرگسالان 55 میکروگرم در روز است،سلنیوم یک عنصر کمیاب است که برای عملکرد مناسب بدن شما حیاتی است. این ماده مفید برای تنظیم تیروئید در بدن مفید است و بر سیستم ایمنی بدن و رشد سلول شما تأثیر می گذارد.

در حقیقت، مقادیر بالاتر سلنیوم با افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و نتایج بهتر، میتواند ضد سرطان، بر طرف کننده عفونت ها، ناباروری، بیماری های قلبی و اختلالات هورمونی باشد.

اگرچه کمبود سلنیوم در سراسر دنیا کمتر مشاهده شده است، اما برخی نیز سلنیوم کافی برای عملکرد مطلوب در بدن را ندارند. به عنوان مثال، وضعیت سلنیوم در برخی افراد در اروپا، انگلستان و خاورمیانه غیر استاندارد است.

آجیل برزیلی یک منبع بسیار موثر برای تامین سلنیوم است. در حقیقت، یک مطالعه بر روی 60 نفر به طور تصادفی نشان داد که خوردن دو مغز از آجیل برزیلی در روز به اندازه مصرف مکمل سلنیوم در افزایش سطح سلنیوم موثر خواهد بود.

3. از عملکرد تیروئید پشتیبانی می کند

تیروئید شما غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در گلو قرار دارد. این غده چندین هورمون ترشح می کند که برای رشد، متابولیسم و تنظیم درجه حرارت بدن ضروری هستند.

بافت تیروئید بیشترین غلظت سلنیوم را دارد، زیرا برای تولید هورمون تیروئید T3 و همچنین پروتئین هایی که از تیروئید شما در برابر آسیب محافظت می کنند، لازم است.

مصرف کم سلنیوم می تواند منجر به آسیب سلولی، کاهش فعالیت تیروئید و اختلالات خود ایمنی مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز شود.

همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد. یک مطالعه تحقیقاتی در چین نشان داد که شیوع بیماری تیروئید در افراد با سطح سلنیوم پایین از جمله کم کاری تیروئید، تیروئیدیت و بزرگ شدن تیروئید در مقایسه با افراد دارای سطح طبیعی سلنیوم بیشتر است. همین امر اهمیت دریافت کافی سلنیوم را برجسته می کند.

4. ممکن است به کسانی که اختلالات تیروئید دارند کمک کند

علاوه بر اطمینان از عملکرد مناسب تیروئید، سلنیوم ممکن است علائم را در افرادی که اختلالات تیروئید دارند بهبود بخشد.

تیروئیدیت هاشیموتو نوعی اختلال خود ایمنی است که در آن بافت تیروئید به تدریج از بین می رود و منجر به کم کاری تیروئید و طیف وسیعی از علائم مانند خستگی، افزایش وزن و احساس سرما می شود.

بررسی های متعدد نشان داده است که مکمل سلنیوم ممکن است باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی و همچنین بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به تیروئیدیت هاشیموتو شود.

با این حال، نتیجه بررسی های دیگر نشان دهنده این هستند که شواهد کافی برای تعیین نقش سلنیوم در درمان بیماری وجود ندارد. بنابراین، تحقیقات بیشتر مورد نیاز است.

در همین حال، بیماری گریوز نیز که نوعی اختلال تیروئید به شمار می رود و در آن هورمون تیروئید بیش از حد تولید می شود و منجر به علائمی مانند کاهش وزن، ضعف، مشکلات خواب و برآمدگی چشم میگردد،

در این شرایط مکمل سلنیوم می تواند عملکرد تیروئید را بهبود بخشد و پیشرفت برخی علائم را در افراد مبتلا به این بیماری به تأخیر بیندازد.



5.  ممکن است التهاب را کاهش دهد

مغزهای آجیل برزیل سرشار از آنتی اکسیدان هستند، آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به سلامت سلول های شما کمک می کنند. آنها این کار را از طریق مقابله با آسیب های ناشی از مولکول های واکنشی به نام رادیکال های آزاد انجام می دهند.

آجیل برزیلی حاوی چندین آنتی اکسیدان از جمله سلنیوم، ویتامین E و فنل ها مانند اسید گالیک و اسید الاژیک است.

سلنیوم سطح آنزیمی به نام گلوتاتیون پراکسیداز را در بدن افزایش می دهد، که به کاهش التهاب و محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو کمک می کند، عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد که می تواند منجر به آسیب سلولی شود.

مطالعه بر روی 10 نفر از افردای که از آجیل برزیلی استفاده کردند نشان داد که یک وعده 20 یا 50 گرمی (به ترتیب 4 یا 10 آجیل) به طور قابل توجهی تعدادی از مارکرهای التهابی را کاهش می دهد، از جمله اینترلوکین و فاکتور نکروز تومور آلفا.

مطالعه سه ماهه دیگر بر روی افرادی که تحت درمان نارسایی کلیه قرار دارند و روزانه یک عدد مغز آجیل برزیلی مصرف می کنند نشان داد که میزان سلنیوم آنها افزایش یافته است، در حالی که سطح مارکرهای التهابی و کلسترول آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

به طور کلی مطالعات حاکی از این است که عدم مصرف مغزهای برزیلی موجب شده تا این اندازه گیری ها به سطح اولیه خود بازگشتند.

 این امر نشان می دهد که برای بهره مندی از خواص مغزهای برزیل به تغییرات طولانی مدت در رژیم غذایی نیاز است.

6.  برای قلب شما خوب است

آجیل برزیلی حاوی اسیدهای چرب سالم برای قلب است، مانند چربی های اشباع نشده و سرشار از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و فیبر که همه اینها ممکن است به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

7.  ممکن است برای مغز شما مفید باشد

مغزهای برزیلی حاوی اسید الاژیک و سلنیوم هستند که هر دو می توانند برای مغز شما مفید باشند.

اسید الاژیک نوعی پلی فنول در آجیل های برزیلی است. این ماده هم خاصیت آنتی اکسیدانی و هم ضد التهابی دارد که ممکن است اثرات محافظتی و ضد افسردگی روی مغز شما داشته باشد.

سلنیوم همچنین ممکن است با نقش یک آنتی اکسیدان در سلامت مغز نقش داشته باشد.

(جهت خرید آجیل کلیک کنید)

خطرات سلامتی ناشی از خوردن آجیل برزیلی

آجیل برزیلی مزایای چشمگیر در افزایش  سلامتی بدن دارد، اما خوردن زیاد آن می تواند مضر باشد.

در حقیقت، مصرف 5000 میکروگرم سلنیوم، که تقریباً در 50 عدد آجیل متوسط برزیلی موجود است، می تواند منجر به مسمومیت شود. این وضعیت خطرناک به عنوان سلنوز شناخته می شود و می تواند باعث مشکلات تنفسی، حمله قلبی و نارسایی کلیه شود.

علاوه بر این، مقدار زیاد سلنیوم، به ویژه از طریق مکمل ها، با افزایش خطر ابتلا به دیابت و سرطان پروستات ارتباط دارد.

سطح بالای مصرف سلنیوم برای بزرگسالان 400 میکروگرم در روز است. به همین دلیل، مهم است که از مصرف بیش از حد آجیل برزیلی خودداری کنید و برچسب های غذایی را از نظر محتوای سلنیوم بررسی کنید.

کلام آخر:

در این مقاله درمورد خواص آجیل برزیلی مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.

تعداد نظرات : 0