لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

صادرات خشکبار

صادرات خشکبار در ایران از موضوعات مهم در صادرات به شمار می رود. تقریبا همه می دانیم که خشکبار چیست و چقدر از اهمیت غذایی بالایی برخوردار می باشد.

طرفدار خشکبار بودن تنها به کشور ما محدود نمی شود، بلکه به امری فراگیر نه تنها در خاورمیانه، بلکه در کل دنیا تبدیل شده است. وقتی صحبت از صادرات و واردات به میان می آید طبیعتا دو موضوع کیفیت و تولید انبوه حرف اول را می زنند، یعنی یک کشور باید یک جنس، محصول و … را در مقادیر و تناژ خیلی زیاد با کیفیت خیلی بالا، برداشت و یا تولید نماید تا بتواند آن را به سایر کشورها نیز صادر کند.

هر کشوری تلاش می کند که مرغوب ترین نوع از محصولات مختلف خود را به کشورهای دیگر صادر نماید. درباره ی کشور ما نیز این موضوع صادق است. ایران در بخش صادرات خشکبار فعالیت موثری دارد اما نمی توان گفت که یکی از غول های صادرات خشکبار محسوب می گردد.

5 درصد از کل صادرات خشکبار دنیا به ایران تعلق دارد، در واقع این عدد به لحاظ مالی چیزی معادل دو میلیارد دلار در طول سال می باشد، در بین تمامی صادراتی که در زمینه ی خشکبار انجام می شود معمولا جایگاه خیلی ویژه ای برای کشمش، خرما و پسته وجود دارد.

بزرگترین بازار خشکبار دنیا به اتحادیه ی اروپا مربوط می شود، این موضوع بیانگر این است که مقصد اکثر صادرات خشکبار به بازارهای اروپایی است. پس طبیعتا مقصد بسیاری از محصولات صادراتی ما در زمینه ی خشکبار نیز، جایی نیست جز اروپا.

همه می دانیم که میوه های خشک در کنار انواع آجیل ها خوراکی هایی هستند که در کنار یکدیگر خشکبارها را تشکیل می دهند. این گروه از مواد غذایی به دلیل رطوبت خیلی پایین، مدت زمان بیشتری برای ماندگاری دارند و حمل و نقل آن ها با خطرات کمتری مواجه است.

بحث صادرات خشکبار آنقدر وسیع است که شامل مراحل و مجوزهای خاص خودش می باشد. در ادامه این مطلب در خصوص برخی مراحل صادرات خشکبار و … بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد، لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


مجوز صادرات خشکبار

هر صادراتی یک تامین کننده دارد که باید یک سری مجوزها را در زمینه ی بهداشت و سلامت محصول ارائه شده ی خود دریافت نماید، اگر شما تنها یک تاجر هستید و تامین کننده شخص دیگری می باشد، باید بدانید که بسیاری از مجوزها توسط خود تامین کننده گرفته می شود و نیازی به پیگیری شما نیست.

اما تمامی مجوزها و تاییدیه هایی ک مربوط به سلامت و بهداشت محوله می شود باید مطابق با استانداردها و قوانین تعریف شده ی کشور مورد نظر تنظیم گردد.

همه می دانیم که هر کشور برای اینکه واردات محصول و کالا انجام دهد، یک سری قوانین و استانداردهای خاص خود را تعیین کرده است. پس صادرات هر محصول مانند خشکبار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و باید طبق استانداردهای تعریف شده ی کشور مقصد تعیین گردد.

در ادامه ی بحث مجوز صادرات خشکبار باید بگویم که تاجر باید دقت کند که تامین کننده حتما دارای کد بهداشت و سیب سلامت از سازمان غذا و دارو باشد. همچنین باید بررسی شود که هر نیروی کاری که در زمینه ی تولید فعالیت می کند، باید کارت بهداشت داشته باشد، تاجر باید بداند که اگر قصد صادرات خشکبار به کانادا، اروپا و یا آمریکا را دارد، ابتدا باید مقداری از بار را برای نمونه و دریافت گواهینامه و یا تاییدیه ی آفلاتوکسین یا باقیمانده سموم ارسال نماید.

البته که اگر بار از لحاظ سلامت و بهداشت مورد تایید قرار نگیرد، اجازه ی برگرداندن بار نیز از بین خواهد رفت. اما به طور کلی یک تاجر برای اینکه تجارتش را درست انجام دهد ابتدا باید به دنبال یک تامین کننده ی قوی با تمامی مجوز های مربوطه باشد تا بتواند کارش را به درستی به ثمر برساند.

یکی از مهم ترین مواردی که کشور مقصد در زمینه ی دریافت محصول صادر شده ی شما بسیار مورد توجه قرار می دهد بحث بسته بندی کالا و یا محصولات شماست. بنابراین بسته بندی ها نیز باید مطابق با قوانین واردات کشور مورد نظر انجام شود تا مجوز صادرات اعطا گردد.


خشکبار صادراتی

ایران در زمینه ی تولید چهار نوع خشکبار پسته، گردو، بادام و فندق رتبه ی اول تا سوم جهان را داراست. حتما شما هم حدس زده بودید که ایران حداقل در یک مورد آن هم پسته، می تواند یک قطب برای خشکبار جهان محسوب شود.

البته لازم است که در کنار خشکبارهای صادراتی که نام بردیم نام خرما هم قرار گیرد. کل دنیا به یک عقیده هستند که خرما، پسته و بادام و گردو و حتی فندق ایران دارای طعم و کیفیت منحصر به فردی است که در هیچ کجای دنیا نمی توانید آن را بیابید، پس طبیعی است که سرمایه گذاری در زمینه ی صادرات این خشکبارها در ایران یک امر بسیار پرطرفدار محسوب می شود.

بحث صادرات خشکبار در ایران یک امر تاریخی است، چرا که از قدیم تا کنون ایران یکی از مهم ترین قطب های جهان در صادرات پسته معرفی می شده و هنوز هم بسیار از کشورهای اروپایی و آمریکایی، به عنوان یک مشتری پر و پا قرص پسته های ایرانی محسوب می گردند.

هر چند که با یک سری ایده های نو و بازنگری در وضعیت خشکبار صادراتی ایران، می توانیم تولید و برداشت و نهایتا صادرات را در ابعاد بزرگ تری گسترش دهیم اما همین حالا هم ایران جزو کشورهایی است که در زمینه ی خشکبار صادراتی، می توانید حرفی برای گفتن داشته باشد.

مهیا بودن شرایط کشت مناسب در ایران یکی از مهم ترین دلایل صاحب امتیاز بودن ایران در زمینه ی خشکبار صادراتی است. پسته ی مرغوب ایرانی در میان خشکبارهای صادراتی، بیشترین سهم صادرات سالانه و همچنین درآمد ناشی از صادرات را به خود اختصاص داده است. در واقع درآمد ارزی صادرات پسته به عنوان یکی از خشکبارهای صادراتی، چیزی حدود 1.2 میلیارد دلار می باشد.

برای خرید خشکبار کیلک کنید


کلام آخر:

در مقاله فوق به بررسی صادرات خشکبار در ایران پرداختیم. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

از شما سروران گرامی خواهشمندیم که نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت آجیل عابدینی با ما درمیان بگذارید تا با بهره گرفتن از آنها بتوانیم خدمات بیشتر و ارزشمندتری را در اختیارتان قرار دهیم.

تعداد نظرات : 0